“Marloes Hellendoorn: MBO Kompas vergroot zichtbaarheid retail”

Marloes Hellendoorn is beleidsadviseur onderwijs bij INretail, de brancheorganisatie voor retail non-food; mode, schoenen, sport en wonen. Marloes vertelt: ‘In mijn rol als beleidsadviseur onderwijs ben ik de verbinder tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Samen zorgen we voor een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt van nu en morgen. Ook zetten we ons in om de instroom in retailopleidingen te stimuleren. “Door samen met scholen en bedrijven te laten zien hoe leuk, leerzaam en inspirerend werken in de retail is, maken we de sector aantrekkelijk voor de nieuwe generatie,” aldus Marloes Hellendoorn.
Waarom moeten leerlingen voor een opleiding in de retail kiezen?
‘De retail is een innovatieve en dynamische sector waar geen dag hetzelfde is. Leerlingen die houden van afwisseling, klantcontact en persoonlijke ontwikkeling, zitten hier goed. In de winkel doe je belangrijke interpersoonlijke vaardigheden op en er zijn volop doorgroeimogelijkheden: van manager tot productspecialist of een functie op het hoofdkantoor. De retail biedt volop kansen; een mooie carrière begint in de winkel.‘

‘Het grote bereik maakt het MBO Kompas voor ons interessant om te laten zien wat de retail te bieden heeft.’
Waarom hebben jullie er vorig jaar voor gekozen om Inretail in het MBO Kompas te presenteren? En waarom doen jullie dit jaar weer mee met het MBO Kompas?
‘INretail vindt het belangrijk dat jongeren zo vroeg mogelijk kennis maken met de retail. Daarom dragen wij hier actief aan bij. Dit doen we enerzijds met projecten waarin we intensief samenwerken met het onderwijs én door zichtbaarheid te creëren via verschillende kanalen, zoals in het MBO Kompas.’
‘Decanen gebruiken het MBO Kompas en de bijbehorende lesmethode in de klas. Leerlingen nemen de gids mee naar huis en bespreken deze vaak samen met hun ouders. Dit grote bereik maakt het MBO Kompas voor ons interessant om te laten zien wat de retail te bieden heeft. Bovendien zetten we de presentatiepagina ook in via onze eigen communicatiekanalen, zoals de nieuwsbrief en social media.’